Forum Terapia z udziałem psów-metody pracy, problemy, informatorium dziedzinowe Strona Główna Terapia z udziałem psów-metody pracy, problemy, informatorium dziedzinowe
dogoterapia
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

kilka scenariuszy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Terapia z udziałem psów-metody pracy, problemy, informatorium dziedzinowe Strona Główna -> Edukacja humanitarna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafka
Ten-Co-Zaczyna



Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Sob 20:45, 05 Sie 2006    Temat postu: kilka scenariuszy

ROZUMIEMY POTRZEBY NASZYCH ZWIERZĄT

(program zaczerpnięty ze strony RSPCA, tłumaczenie : Marta Czerwińska Fundacja Dogtor)


Zajęcia mają zaznajomić dzieci z potrzebami ludzi i zwierząt.


Dzieci powinny nauczyć się, ze:
- wszyscy ludzi mają potrzeby
- wszystkie zwierzęta maja potrzeby
- podczas dyskusji w grupach dzieci powinny wysnuć różne poglądy na temat zajęc

Spodziewane rezultaty:

Pod koniec zajęć:
- większość dzieci powinna wiedzieć, ze zwierzęta maja potrzeby tak jak ludzie. Potrzeby te obejmują zaspokajanie głodu, pragnienia, przyjaźń, miejsce do życia, opiekę weterynaryjną i wolność aby móc zachowywać się naturalnie.
- Dzieci, które nie zapamiętają podstawowych potrzeb powinny wiedzieć, ze zwierzęta maja potrzeby i odczucia tak jak ludzie

Inne rezultaty:
- dzieci potrafią nazywać i opisywać potrzeby własne i zwierząt
- dzieci potrafią określić jakie są potrzeby poszczególnych zwierząt
- dzieci rozpoznają różnice pomiędzy ochota na cos a potrzebą
- dzieci potrafią rozpoznać podobieństwa między potrzebami ludzi i zwierząt

Zajęcia:

Wprowadzenie:
Prowadzący rysuje obrazek uśmiechniętego dziecka na środku tablicy lub kartki papieru.
- Prowadzący pyta dzieci czego potrzebują aby być szczęśliwymi i zdrowymi. Przykleja wokół rysunku wcześniej przygotowane karteczki z najważniejszymi słowami i nowe zgodnie z sugestiami dzieci . Następnie pokaż dzieciom zdjęcie jednego ze zwierząt domowych. Każ dzieciom nazwać do zwierzę i wyjaśnij, ze może być ono trzymane w domu jako pupil. Wyjaśnij, ze ludzie trzymają to zwierzę ponieważ lubią je i opieka nad nim sprawia im radość.
- Naklej zdjęcie omawianego poprzednio zwierzaka nad rysunkiem dziecka. Zapytaj dzieci co myślą o potrzebach zwierzaka. Czy są one inne niż potrzeby ludzi?

Główne ćwiczenie:
- Pokaż dzieciom transporter dla zwierzaka. Powiedz im, ze nie ma w nim zwierzaka w tym momencie ale w środku jest wiele informacji na temat zwierzęcia, do którego należy klatka.
- Każ dzieciom wyciągać po kolei wszystkie rzeczy znajdujące się w klatce. Powiedz aby nazywały je i mówiły do czego ich zdaniem one służą.
- Po tym jak wszystkie rzeczy zostaną wyjęte i omówione zapytaj się czy dzieci domyślają się jakie zwierzę mieszka w tej klatce.
- Wyciągnij pluszową maskotkę psa (lub kota) i powiedz uczniom aby zaopiekowali się „zwierzęciem” najlepiej jak potrafią używając rzeczy z klatki


Zakończenie:
- Używając plansz – „Kto tu mieszka?” oraz zdjęć zwierząt poproś aby dzieci w parach dopasowały zwierzaka do jego domu.
- Czy dzieci zauważyły jakieś ciekawostki? Np. Królik może mieszkać zarówno w domu jak i poza domem.
- Czy dzieci mogą wskazać jakieś szczegóły domów zwierząt?
- Jak myślicie, czy te zwierzęta lubią swoje domy?



Wprowadzanie nowego słownictwa i nowe znaczenie znanych wcześniej słów:


jedzenie
picie
opieka
zdrowie
przyjaciele
lekarze
weterynarz
zabawki
dom
miski
koc
posłanie
legowisko
lekarstwa
czesanie/ pielęgnacja sierści
obroża
smycz
identyfikator
środowisko
kaganiec
szczotka
koszyk
pojemnik z wodą
ruch
kuweta
trociny
sianko
domek
klatka



Informacje dodatkowe:
- Sposoby uczenia: kinestetyczny, interpersonalny, wzrokowy, słuchowy
- Czego będziesz potrzebować:

· karteczki ze słowami ( np. jedzenie , picie, wizyta u weterynarza, zabawki, itd.)
· zdjęcia zwierząt domowych – pupili (pies, kot, królik, świnka morska, rybka, chomik, myszka, papużka falista, żółw, jaszczurka itd.)
· transporter dla zwierzaka z akcesoriami dla niego (kocyk, szczotka, obroża, identyfikator, jedzenie dla psa, lekarstwa, zabawki)
· plansza – „Kto tu mieszka?”

Dodatkowe czynności:
- dzieci rysują swoje ulubione zwierzę domowe wraz ze wszystkimi akcesoriami i sytuacjami, które sprawiają ze zwierzę jest szczęśliwe
- dzieci układają historyjkę na temat zwierzaka i sprzętu jaki znajdował się w transporterku


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafka
Ten-Co-Zaczyna



Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Sob 20:46, 05 Sie 2006    Temat postu:

ZAJĘCIA EDUKACYJNE 2
Zwierzęta i ich dzieci

(Tłumaczenie ze strony RSPCA – Marta Czerwińska)

Zajęcia te najlepiej przeprowadzać wiosną lub latem.


Cele:
Dzieci powinny nauczyć się:
- Że młode dzikie zwierzęta potrzebują specjalnej opieki od swoich rodziców
- Oceniać, że interwencja człowieka może zrobić więcej złego niż dobrego
- Najlepszym sposobem na to aby pomóc młodemu dzikiemu zwierzęciu jest pozostawienie go samego

Oczekiwania:
Pod koniec zajęć:
- większość dzieci potrafi ocenić sytuacje, w których ludzie mają obowiązki wobec zwierząt
- dzieci wiedzą, ze człowiek ma obowiązki wobec zwierząt
- cześ dzieci oprócz tego, ze potrafi ocenić sytuacje, w których ludzie mają obowiązki wobec zwierząt to dodatkowo będzie wiedziała jak chronić dzikie zwierzęta.

Czego potrzebujesz?
- miękkie zabawki mały ptak (pisklę) i dorosły ptak
- jajko i koszyk owiniemy w szary papier imitujący gniazdko
- ewentualnie możesz zrobić wycinanki imitujące młodego ptaszka, dorosłego, jako i gniazdka w teatrzyku cieni

Zajęcia:
Wprowadzenie:
Wytłumacz dzieciom, ze większość dzikich zwierząt przychodzi na świat wiosną i latem – ptaki, lisy, borsuki, jelenie. Podkreśl, ze młode dzikich zwierząt potrzebują specjalnej opieki od swoich rodziców tak jak ludzie. Poproś aby dzieci pomyślały nad tym w jaki sposób ich rodzice lub opiekunowie troszczą się o nich. Następnie poproś aby zastanowili się nad tym jak dbają o swoje dzieci zwierzęta. Wytłumacz, ze zwierzęta karmią swoje młode, ogrzewają je, bawią się z nimi i starają się chronić je przed niebezpieczeństwami.

Główne ćwiczenie:
Wiosną i wczesnym latem towarzystw ochrony zwierząt otrzymują mnóstwo telefonów dotyczących młodych zwierząt. Wielu z dzwoniących to rodziny w drodze ze szkoły. Czy ktokolwiek z was widział jakiekolwiek młode zwierzę? Pokaz dzieciom maskotkę dorosłego ptaka i wyjaśnij, że ptaki gdy chcą mieć młode budują gniazda. Pokaż dzieciom gniazdko z jajkiem i młodym ptakiem. Ptaki wysiadują jajka w gniazdku (wyciągnij jako z gniazdka) ogrzewają je i wtedy z jajka wykluwa się pisklę. Kiedy młode ptaki podrastają zaczynają uczyć się latać i stają się podlotkami – wyjmij młodego ptaka z gniazdka. Wyjaśnij, ze podlotki nie potrafią jeszcze odfruwać tak szybko jak inne ptaki i dlatego ludzi myślą czasem, ze młode wypadły z gniazda i zostały pozostawione same sobie. Przechodzący obok, zatroskany kwileniem podlotka człowiek, bierze ptaszka i zabiera ze sobą do domu aby się nim zaopiekować. (podaj jednemu z dzieci maskotkę młodego ptaszka). Niestety ten człowiek nie wiedział o tym, ze całkiem niedaleko byli rodzice młodego ptaszka (wyjmuj maskotkę dużego ptaka), którzy szukali jedzenia dla swojego dziecka (pokaż maskotką jak dorosły ptak szuka swojego dziecka). Rodzice ptaszka czekają nieopodal gdy młode jest pozostawione same. Poproś jedno z dzieci aby potrzymało młodego ptaka. Zapytaj dzieci co myślą o odczuciach ptaszka, który zosta zabrany od rodziców. Jak oni by się czuli w takiej sytuacji.

Zakończenie - refleksja
Wszyscy chcemy pomagać zwierzętom. Przypomnij dzieciom, ze częściom bycia pomocnym jest pamiętanie o tym co powinieneś zrobić i kto mógłby pomóc. Zanim dotkniesz lub podniesiesz młode zwierzę zatrzymaj się i pomyśl! Może mama tego młodego zwierzątka jest niedaleki i czeka tylko na to abyś odszedł by mogła powrócić do swojego dziecka? Jeśli nie jesteś pewien czy mama tego zwierzątka wróć zostaw je na przynajmniej dwie godziny. Zazwyczaj po tym jak znowu wrócisz zwierzątka już nie będzie. Jeśli zauważysz po powrocie ,ze zwierze nadal tam przebywa lub jest chore lub ranne poproś dorosłego aby zadzwonił do opieki nad zwierzętami lub leśniczego.
Teraz opowiedz raz jeszcze historię małego ptaszka ale poproś dzieci aby wszystkie razem krzyknęły „Zatrzymaj się i pomyśl” w chwili gdy pisklę będzie w niebezpieczeństwie zabranie go od rodziców.



Dodatkowo:
- możesz zrobić inne tablice ilustrujące młode dzikie zwierzęta wraz z rodzicami
- możesz nauczyć dzieci nazywać młode dzikich zwierząt na rysunkach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafka
Ten-Co-Zaczyna



Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Sob 20:46, 05 Sie 2006    Temat postu:

ZAJECIA EDUKACYJNE 3
DORASTANIE

Cele:
Dzieci powinny nauczyć się:
- robić i relacjonować obserwacje i porównania ludzi i zwierząt
- rozpoznawać zwierzęta i ich dzieci
- traktowania zwierząt z szacunkiem
- wiedzieć, że opieka nad zwierzętami musi się odbywać przez cały okres posiadania zwierzaka


Inne oczekiwania:
- większość dzieci zapamiętać ,ze odpowiednia dieta i ćwiczenia są niezbędne do tego aby mogły rosnąc i pozostać zdrowymi
- dzieci zapamiętają, ze zwierzę ta tez maja młode
- uświadomienie dzieciom, ze czasem gdy sytuacja tego wymaga należy brać lekarstwa
- dzieci ludzkie i zwierzęce maja takie same potrzeby aby rosnąc i być zdrowymi

Czego potrzebujesz?
- zdjęcie kotki i kociaka
- bank kartek z nazwami zwierząt i ich młodych
- pluszową maskotkę symbolizująca młode zwierzę
- ogólnych informacji na temat opieki nad młodym zwierzęciem

Zajęcia:
Wprowadzenie:
Naklej na tablicy różne obrazki przedstawiające zwierzęta i ich młode.
- poproś dzieci aby dopasowały młode ze swoimi rodzicami
- wskaż dzieciom, ze młode niektórych gatunków zwierząt mają różne nazwy – zapytaj się czy dzieci je znają
- Czy młode zwierzęta wyglądają tak jak ich rodzice?
- Które młode zwierzęta różnią się od swoich rodziców?

Główne ćwiczenie:
Poproś dzieci aby jeszcze raz popatrzyły na obrazki ilustrujące zwierzęta i ich młode (np. kotek i kotka). Skup się na konkretnym zwierzęciu. Zapytaj się jak zdaniem dzieci powinno się opiekować młodym zwierzątkiem.
- czy potrzebuje ono tych samych rzeczy co ludzkie dziecko?
- Kto opiekuje się młodymi zwierzątkami? W przypadku zwierząt domowych czy to nie właściciel powinien dbać tak jakby robiła to mama zwierzątka, o to aby wszystkie potrzeby małego zwierzątka były zaspokojone?

Praca w grupie:
Daj każdej z grup inny obrazek przedstawiający zwierzęce dziecko. Powiedz aby w grupach podyskutowały na temat potrzeb tego konkretnego zwierzątka i odpowiadały sobie wzajemnie na pytania. Poproś poszczególne grupy aby przedstawiły swoje pomysły. Użyj tablicę z kociakiem jako rozpoczynającą dyskusję.
Kociaki:
- trzeba się nimi dobrze opiekować
- nie powinny długo zostawać same
- musza jeść specjalna karmę piec razy dziennie
- musza mieć czystą kuwetę
- potrzebują dużo czasu i uwagi
- trzeba się obchodzić z nimi delikatnie

Zakończenie:
Wyjaśnij dzieciom, ze wiele zwierząt może żyć dłużej niż się to ludziom wydaje. Zanim weźmie się zwierzaka trzeba zastanowić się czy są w stanie opiekować się zwierzęciem przez całe jego życie.
Używając osi czasu porównaj wiek dzieci z okresem życia zwierzaka. Zapytaj dzieci:
- czy wyobrażają sobie opiekę nad zwierzęciem przez cały okres jego życia?
- Ile będą mieli lat gdy zwierzątko się zestarzeje?
- Jak myślą co wtedy będą robić?

Okresy życia zwierząt domowych:
- Kot – 12-14 ale mogą przy dobrej opiece żyć nawet 20 lat
- Pies – w zależności od wielkości 12-14 lat
- Myszoskoczek – do 3 lat
- Złota rybka – do 25 lat
- Królik – do 10 lat
- Papużka falista – do 10 lat
- Chomik – do 2 lat
- Świnka morska do 7 lat


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hekatte
Administrator



Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 141
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań/ Kolonia

PostWysłany: Sob 23:36, 26 Sie 2006    Temat postu:

Marto, mam propozycje. Moze dodac do tych scenariuszy przedzial wiekowy dzieci i czy sa to zajecia dla dzieci z norma intelektualna czy tez z deficytem.
Co ty na to?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Terapia z udziałem psów-metody pracy, problemy, informatorium dziedzinowe Strona Główna -> Edukacja humanitarna Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin